پرورش وتناسب اندام
نویسنده: حسین علیپور - دوشنبه ۱۸ مهر ،۱۳٩٠

سر شانه ها علاوه بر عضلات زیر بغل و پشت، عضلات سر شانه نیز در پهن کردن مثلث بالا تنه نقش مهمی را ایفا می کند. منظور از عضلات سرشانه در این مقاله همان عضلاتی است که شما آنها را به نام دلتوئید می شناسید. زمانی که شما نهایت توان خود در تمرین دادن عضلات زیر بغل و عضلات پشت را به خرج دادید شاید به این نتیجه برسید که تمام آنچه که برای پهن کردن بدن لازم بود را انجام داده اید اما باید به این مهم نیز اشاره کرد که هنوز یک مرحله دیگر در رسیدن به ماکزیمم پهنای مثلث بالا تنه باقی است. بسیاری از ورزشکاران پرورش اندام کار زمانی که بر روی سرشانه های خود تمرین می کنند بیشترین انرژی خود را صرف پرس کردن وزنه های سنگین به بالای سر می کنند و از تحت فشار قرار دادن دلتوئید ها از زوایای کناری در اغلب موارد غفلت می کنند. پرس کردن وزنه های سنگین به بالای سر در رشد دادن قسمت های قدامی عضلات سرشانه موثر واقع می شود اما رشد اصلی دلتوئیدها که ما در این مبحث به آن نیاز داریم تنها زمانی رخ خواهد داد که شما این عضلات را از پهلوها مورد فشار تمرین قرار دهید. از مهم ترین حرکات برای رشد دادن این عضلات که در پهن کردن مثلث بالا تنه نیز موثر واقع می شود می توان به نشر از جانب با جفت دمبل اشاره کرد. ورزشکارانی زیادی را به عینه دیده ام زمانی که حرکت سرشانه با هالتر (پرس نظامی) را انجام می دهند سر شانه های آنها همانند قله کوه برجسته شده و قد علم می کند اما در کمال تاسف باید گفت که این بر آمدگی تحسین بر انگیز کمترین نقش و تاثیری در پهن کردن بدن و در پهن کردن مثلث بالا تنه نخواهد داشت. برای پهن کردن بدن باید سرشانه را از طرفین تحت فشار قرار داد. در صورتی که به دقت به این تصویر توجه کنید موارد ذکر شده در این مقاله را می توانید به روشنی در آن ببینید. همانگونه که مشاهده می کنند این فرد از نقطه نظر داوری چندان هم پیشرفته و حرفه ای محسوب نمی شود اما در صورتی که منصف باشیم باید اعتراف کنیم که پهنای مثلث بالا تنه وی مثال زدنی است. این پهنای مثال زدنی مثلث بالا تنه را می توان ناشی از بزرگی و ورزیدگی عضلات زیر بغل و دلتوئید دانست که به درستی تمرین داده شده و توسعه داده شده اند. باریک کردن کمر همانگونه که با مطالعه این مقاله نیز متوجه شدید در این مقاله پهن کردن مثلث بالا تنه را مد نظر داشتیم. در صورتی که همانند برخی از ورزشکاران که از اهمیت رژیم های متعادل غذایی غفلت کرده و تنها به تمرین و افزایش حجم اهمیت می دهند و در نتیجه چربی زاید زیادی را در بدن و در پهلوها انباشته می کنند عمل کنید حتی در صورت پهن کردن قسمت های بالایی شانه های نیز به جای رسیدن به مثلث پهن بالا تنه به مربع و یا در برخی موارد به ذوزنقه پهنی خواهید رسید که از نظر زیبایی شناسی کمترین ارزشی نخواهد داشت. در صورتی که به اهمیت رژیم های غذایی متعادل پی نبرده باشید و همچنین از ارزش چربی سوزی در بدن غفلت کنید به مربعی بدل خواهید شد که من از آن به نام ابر قوطی یاد می کنم. ابر قوطی های زیادی را هر روزه در باشگاه ها می بینید که تمرین می کنند و هر چه بیشتر می کارند کمتر درو می کنند! در صورتی که این فاکتورها را به یاد داشته باشید اما اهمیت کافی به آنها ندهید با یک درجه تخفیف به جای تبدیل شدن به مثلث شکیل و تحسین بر انگیز به ذوزنقه ای بدل خواهید شد که ضلع عریض آن در بالا و ضلع کوتاه آن در پایین قرار خواهد داشت. اما در صورتی که در کنار تمرین بر روی عضلات یاد شده از تجمع چربی در پهلوها نیز جلوگیری کنید به همان مثلثی خواهید رسید آرزوی همه بدنسازان است و من نیز آن را تحسین می کنم. برای آب کردن چربی های زاید انباشته شده در پهلوها می توانید از تمرینات هوازی مناسب استفاده کنید و برای فرم دادن به شکم و پهلوها و برای عقب راندن احشای داخلی نیز می توانید از تمرینات چرخشی و حرکت مسگری و دیگر حرکات مناسب بهره بگیرید.

نویسندگان وبلاگ:
کدهای اضافی کاربر :